Νικόλας Βαφειάδης: Eπί ημερών Κακλαμάνη γίνεται πραγματικότητα το όραμα Τρίτση

Επειδή η πολιτική δεν είναι ποιητικός ιδεαλισμός αλλά η τέχνη του εφικτού σε θέματα της καθημερινότητας, η δημοτική Αρχή του Νικήτα Κακλαμάνη προσπάθησε να κάνει τη ζωή του Αθηναίου δημότη αλλά και του επισκέπτη της πιο ποιοτική και ευχάριστη.
Ως αντιδήμαρχος οικονομικών για τέσσερα χρόνια νιώθω μεγάλη ικανοποίηση για τον εξορθολογισμό των οικονομικών στοιχείων του Δήμου Αθηναίων. Απόδειξη τούτου συνιστά το γεγονός ότι ο Δήμος Αθηναίων είναι ο μοναδικός δήμος σε όλη την Ελλάδα αλλά και σε ολόκληρη την Ευρώπη που κατατάσσεται στην Α1 κατηγορία πιστοληπτικής ικανότητας, σύμφωνα με την έκθεση αξιολόγησης από το διεθνή οίκο Moody’s, και μάλιστα στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, εν μέσω κρίσης.
Η προσπάθειά μας ξεκίνησε με ένα σημαντικό βήμα για την ορθή αξιοποίηση της δημοτικής περιουσίας, καθώς μια τέτοια πολιτική συνεπάγεται υψηλότερα έσοδα για το δήμο, και άρα ενίσχυση της πολιτικής της δημοσιονομικής εξυγίανσης, ενώ ταυτόχρονα παράγει πολλαπλασιαστικά νέα εισοδήματα και στηρίζει την αναπτυξιακή δυναμική της οικονομίας. Έτσι, συγκεντρώσαμε στοιχεία που αφορούν το ιδιοκτησιακό καθεστώς των ακινήτων μέσα από ειδικές μελέτες.
Αποτελέσματα αυτής της πολιτικής ήταν η απόκτηση από το Δήμο Αθηναίων τα τελευταία 4 χρόνια 155 στρεμμάτων νέων χώρων πρασίνου, δηλαδή υπερδιπλάσιων χώρων από αυτούς που αποκτήθηκαν από το Δήμο Αθηναίων τα προηγούμενα 25 χρόνια. Οι υποχρεώσεις του δήμου για αποζημίωση ιδιοκτητών φτάνουν περίπου τα 500 στρέμματα, χωρίς να υπολογίζονται οι απαιτήσεις για αποζημίωση νόμιμων κτισμάτων.
Επίσης, σχεδιάσαμε συνολικό πρόγραμμα απόκτησης και κυρίως αναβάθμισης -μέσα από δωρεές και ολοκληρωμένο πρόγραμμα χορηγιών- χώρων όπως είναι το Πάρκο Ριζάρη, η πλατεία Αυδή, η πλατεία Βουτσαρά, το Άλσος Προμπονά, η πλατεία Μεταξουργείου, η πλατεία Παξινού-Μινωτή και πολλοί άλλοι χώροι πρασίνου.
Με τον τρόπο αυτό προσπαθήσαμε να καταστήσουμε την πόλη της Αθήνας σύγχρονη, ανταγωνιστική, φιλική και ποιοτική τόσο για τους κατοίκους της όσο και για τους επισκέπτες της. Θα έλεγε κανείς ότι γίνεται επί ημερών του Νικήτα Κακλαμάνη πραγματικότητα το όραμα Τρίτση, που είπε ότι «όποιος δήμαρχος γκρεμίσει ένα οικοδομικό τετράγωνο στην Αθήνα θα μείνει στην ιστορία». Ταυτόχρονα, σε μια προσπάθεια δικαιότερης αντιμετώπισης των καταστηματαρχών της Αθήνας, αναπροσαρμόσαμε προς τα κάτω τους συντελεστές χρέωσης των τραπεζοκαθισμάτων, με κύριο άξονα την εμπορικότητα των δρόμων της Αθήνας. Στο σημείο αυτό πρέπει να θυμίσουμε ότι μετά τα δεκεμβριανά επεισόδια στο κέντρο της Αθήνας αποφασίσαμε να απαλλάξουμε από τα τέλη καθαριότητας και φωτισμού τους καταστηματάρχες εκείνους που υπέστησαν ζημιές. Επίσης, μειώσαμε στις επιχειρήσεις τα τέλη διαμονής παρεπιδημούντων και κέντρων διασκέδασης από 2% σε 0,5%.
Το κοινωνικό πρόσωπο του δήμου διαφαίνεται και μέσα από τις διευκολύνσεις που έκανε αυτή η δημοτική Αρχή στους οφειλέτες της, καθώς κατά καιρούς έθετε σε ισχύ ρυθμίσεις χρεών που εξασφάλιζαν έως και 70% μείωση των οφειλών καθώς και πολλές δόσεις στους οφειλέτες. Οι ρυθμίσεις αυτές αποδείχθηκαν ευεργετικές για όσους χρωστούσαν στο Δήμο Αθηναίων, καθώς πολλοί από αυτούς μέχρι εκείνη τη στιγμή δεν μπορούσαν εξαιτίας των χρεών τους να λάβουν φορολογική ενημερότητα. Επίσης, ήδη έχει γίνει πρόταση στο ΥΠΕΧΩΔΕ για εφαρμογή της ευεργετικής ρύθμισης χρεών και στις περιπτώσεις πολεοδομικών παραβάσεων και αναμένεται απάντηση.
Με την 2334/16-11-2009 Πράξη του το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αθηναίων αποφάσισε από το 2010 και μετά οι τρίτεκνες οικογένειες κάτοικοι-καταναλωτές της πόλης της Αθήνας να απαλλαγούν από την υποχρέωση καταβολής των τελών καθαριότητος και φωτισμού, γεγονός που έφερε για πρώτη φορά εξίσωση μεταξύ τριτέκνων και πολυτέκνων και απάλλαξε από ένα σημαντικό βάρος περισσότερες από 300 οικογένειες.
Πέρα από αυτά, ο δήμαρχος Αθηναίων έθεσε ως προτεραιότητα τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κοινωνικά ευπαθών ομάδων, και αυτό αποδεικνύεται μέσα από μια σειρά δράσεων, όπως είναι η ίδρυση του κοινωνικού παντοπωλείου, του κοινωνικού φαρμακείου, της κοινωνικής μπουτίκ, η εφαρμογή προγραμμάτων σίτισης των αστέγων, κοινωνικής μέριμνας και προστασίας των αλλοδαπών, κατάρτισης των ανέργων, ενίσχυσης της λειτουργίας των λεσχών φιλίας.
Και όλα τα παραπάνω έγιναν σε μια περίοδο οικονομικής ισχνότητας των ΟΤΑ, καθώς τα έσοδα του δήμου που προέρχονται από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους και τους πόρους της Συλλογικής Απόφασης Τοπικής Αυτοδιοίκησης έχουν μειωθεί κατά 40% και όσοι αποδίδονται στο δήμο αποδίδονται με καθυστέρηση.
Μέσα σε αυτό το κλίμα ο Δήμος Αθηναίων τα τελευταία 4 χρόνια έχει αποπληρώσει 60,5 εκατ. σε τοκοχρεολύσια παλαιών δανείων, ενώ αύξησε τις εισπράξεις κατά 21,6% και τις πληρωμές 19%. Και ενώ πολλοί δήμοι αντιμετωπίζουν αντικειμενικές δυσκολίες ακόμα και αναφορικά με την κάλυψη βασικών λειτουργικών τους αναγκών, εμείς όλα αυτά τα χρόνια δεν καθυστερήσαμε ούτε μία μέρα την πληρωμή των μισθών του προσωπικού, χωρίς να λάβουμε κανένα δάνειο για την κάλυψη λειτουργικών μας αναγκών. Μέχρι τούτη τη στιγμή η δημοτική Αρχή του Νικήτα Κακλαμάνη δεν χρέωσε στο δημότη ούτε ένα ευρώ από δανειοδότηση.
Γι ’αυτό η πρόκληση για το μέλλον είναι ακόμα μεγαλύτερη για εμάς. Να περάσουμε τις συμπληγάδες της οικονομίας χωρίς να αλλοιώσουμε το κοινωνικό μας πρόσωπο. Και όλα αυτά όχι μόνο γιατί η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι από τη φύση της πιο κοντά στον πολίτη, όχι μόνο γιατί είναι ο μοναδικός θεσμικός φορέας που αντιλαμβάνεται ότι κάποιος πρέπει να βάλει φρένο στον παραλογισμό των μέτρων, αλλά κυρίως γιατί στο Δήμο Αθηναίων αντιλαμβανόμαστε ότι την κοινωνία στην οποία όλοι μαζί ζούμε, εργαζόμαστε και δημιουργούμε δεν τη διαπραγματευόμαστε, γιατί γνωρίζουμε καλά ότι το στοίχημα της καθημερινής επιβίωσης είτε όλοι μαζί θα το κερδίσουμε είτε όλοι μαζί θα το χάσουμε.
Ως αντιδήμαρχος οικονομικών για τέσσερα χρόνια νιώθω μεγάλη ικανοποίηση για τον εξορθολογισμό των οικονομικών στοιχείων του Δήμου Αθηναίων. Απόδειξη τούτου συνιστά το γεγονός ότι ο Δήμος Αθηναίων είναι ο μοναδικός δήμος σε όλη την Ελλάδα αλλά και σε ολόκληρη την Ευρώπη που κατατάσσεται στην Α1 κατηγορία πιστοληπτικής ικανότητας, σύμφωνα με την έκθεση αξιολόγησης από το διεθνή οίκο Moody’s, και μάλιστα στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, εν μέσω κρίσης.
Η προσπάθειά μας ξεκίνησε με ένα σημαντικό βήμα για την ορθή αξιοποίηση της δημοτικής περιουσίας, καθώς μια τέτοια πολιτική συνεπάγεται υψηλότερα έσοδα για το δήμο, και άρα ενίσχυση της πολιτικής της δημοσιονομικής εξυγίανσης, ενώ ταυτόχρονα παράγει πολλαπλασιαστικά νέα εισοδήματα και στηρίζει την αναπτυξιακή δυναμική της οικονομίας. Έτσι, συγκεντρώσαμε στοιχεία που αφορούν το ιδιοκτησιακό καθεστώς των ακινήτων μέσα από ειδικές μελέτες.
Αποτελέσματα αυτής της πολιτικής ήταν η απόκτηση από το Δήμο Αθηναίων τα τελευταία 4 χρόνια 155 στρεμμάτων νέων χώρων πρασίνου, δηλαδή υπερδιπλάσιων χώρων από αυτούς που αποκτήθηκαν από το Δήμο Αθηναίων τα προηγούμενα 25 χρόνια. Οι υποχρεώσεις του δήμου για αποζημίωση ιδιοκτητών φτάνουν περίπου τα 500 στρέμματα, χωρίς να υπολογίζονται οι απαιτήσεις για αποζημίωση νόμιμων κτισμάτων.
Επίσης, σχεδιάσαμε συνολικό πρόγραμμα απόκτησης και κυρίως αναβάθμισης -μέσα από δωρεές και ολοκληρωμένο πρόγραμμα χορηγιών- χώρων όπως είναι το Πάρκο Ριζάρη, η πλατεία Αυδή, η πλατεία Βουτσαρά, το Άλσος Προμπονά, η πλατεία Μεταξουργείου, η πλατεία Παξινού-Μινωτή και πολλοί άλλοι χώροι πρασίνου.
Με τον τρόπο αυτό προσπαθήσαμε να καταστήσουμε την πόλη της Αθήνας σύγχρονη, ανταγωνιστική, φιλική και ποιοτική τόσο για τους κατοίκους της όσο και για τους επισκέπτες της. Θα έλεγε κανείς ότι γίνεται επί ημερών του Νικήτα Κακλαμάνη πραγματικότητα το όραμα Τρίτση, που είπε ότι «όποιος δήμαρχος γκρεμίσει ένα οικοδομικό τετράγωνο στην Αθήνα θα μείνει στην ιστορία». Ταυτόχρονα, σε μια προσπάθεια δικαιότερης αντιμετώπισης των καταστηματαρχών της Αθήνας, αναπροσαρμόσαμε προς τα κάτω τους συντελεστές χρέωσης των τραπεζοκαθισμάτων, με κύριο άξονα την εμπορικότητα των δρόμων της Αθήνας. Στο σημείο αυτό πρέπει να θυμίσουμε ότι μετά τα δεκεμβριανά επεισόδια στο κέντρο της Αθήνας αποφασίσαμε να απαλλάξουμε από τα τέλη καθαριότητας και φωτισμού τους καταστηματάρχες εκείνους που υπέστησαν ζημιές. Επίσης, μειώσαμε στις επιχειρήσεις τα τέλη διαμονής παρεπιδημούντων και κέντρων διασκέδασης από 2% σε 0,5%.
Το κοινωνικό πρόσωπο του δήμου διαφαίνεται και μέσα από τις διευκολύνσεις που έκανε αυτή η δημοτική Αρχή στους οφειλέτες της, καθώς κατά καιρούς έθετε σε ισχύ ρυθμίσεις χρεών που εξασφάλιζαν έως και 70% μείωση των οφειλών καθώς και πολλές δόσεις στους οφειλέτες. Οι ρυθμίσεις αυτές αποδείχθηκαν ευεργετικές για όσους χρωστούσαν στο Δήμο Αθηναίων, καθώς πολλοί από αυτούς μέχρι εκείνη τη στιγμή δεν μπορούσαν εξαιτίας των χρεών τους να λάβουν φορολογική ενημερότητα. Επίσης, ήδη έχει γίνει πρόταση στο ΥΠΕΧΩΔΕ για εφαρμογή της ευεργετικής ρύθμισης χρεών και στις περιπτώσεις πολεοδομικών παραβάσεων και αναμένεται απάντηση.
Με την 2334/16-11-2009 Πράξη του το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αθηναίων αποφάσισε από το 2010 και μετά οι τρίτεκνες οικογένειες κάτοικοι-καταναλωτές της πόλης της Αθήνας να απαλλαγούν από την υποχρέωση καταβολής των τελών καθαριότητος και φωτισμού, γεγονός που έφερε για πρώτη φορά εξίσωση μεταξύ τριτέκνων και πολυτέκνων και απάλλαξε από ένα σημαντικό βάρος περισσότερες από 300 οικογένειες.
Πέρα από αυτά, ο δήμαρχος Αθηναίων έθεσε ως προτεραιότητα τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κοινωνικά ευπαθών ομάδων, και αυτό αποδεικνύεται μέσα από μια σειρά δράσεων, όπως είναι η ίδρυση του κοινωνικού παντοπωλείου, του κοινωνικού φαρμακείου, της κοινωνικής μπουτίκ, η εφαρμογή προγραμμάτων σίτισης των αστέγων, κοινωνικής μέριμνας και προστασίας των αλλοδαπών, κατάρτισης των ανέργων, ενίσχυσης της λειτουργίας των λεσχών φιλίας.
Και όλα τα παραπάνω έγιναν σε μια περίοδο οικονομικής ισχνότητας των ΟΤΑ, καθώς τα έσοδα του δήμου που προέρχονται από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους και τους πόρους της Συλλογικής Απόφασης Τοπικής Αυτοδιοίκησης έχουν μειωθεί κατά 40% και όσοι αποδίδονται στο δήμο αποδίδονται με καθυστέρηση.
Μέσα σε αυτό το κλίμα ο Δήμος Αθηναίων τα τελευταία 4 χρόνια έχει αποπληρώσει 60,5 εκατ. σε τοκοχρεολύσια παλαιών δανείων, ενώ αύξησε τις εισπράξεις κατά 21,6% και τις πληρωμές 19%. Και ενώ πολλοί δήμοι αντιμετωπίζουν αντικειμενικές δυσκολίες ακόμα και αναφορικά με την κάλυψη βασικών λειτουργικών τους αναγκών, εμείς όλα αυτά τα χρόνια δεν καθυστερήσαμε ούτε μία μέρα την πληρωμή των μισθών του προσωπικού, χωρίς να λάβουμε κανένα δάνειο για την κάλυψη λειτουργικών μας αναγκών. Μέχρι τούτη τη στιγμή η δημοτική Αρχή του Νικήτα Κακλαμάνη δεν χρέωσε στο δημότη ούτε ένα ευρώ από δανειοδότηση.
Γι ’αυτό η πρόκληση για το μέλλον είναι ακόμα μεγαλύτερη για εμάς. Να περάσουμε τις συμπληγάδες της οικονομίας χωρίς να αλλοιώσουμε το κοινωνικό μας πρόσωπο. Και όλα αυτά όχι μόνο γιατί η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι από τη φύση της πιο κοντά στον πολίτη, όχι μόνο γιατί είναι ο μοναδικός θεσμικός φορέας που αντιλαμβάνεται ότι κάποιος πρέπει να βάλει φρένο στον παραλογισμό των μέτρων, αλλά κυρίως γιατί στο Δήμο Αθηναίων αντιλαμβανόμαστε ότι την κοινωνία στην οποία όλοι μαζί ζούμε, εργαζόμαστε και δημιουργούμε δεν τη διαπραγματευόμαστε, γιατί γνωρίζουμε καλά ότι το στοίχημα της καθημερινής επιβίωσης είτε όλοι μαζί θα το κερδίσουμε είτε όλοι μαζί θα το χάσουμε.
Άρθρο του Ν. Βαφειάδη στη CITY PRESS
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου